وو وی تائو

وینگ چون

ووشو

جزئیات بلاگ

نقش و جایگاه تمرینات رزمی در موفقیت شغلی و تحصیلی
5209 1/3/2024 11:00:17 AM

نقش و جایگاه تمرینات رزمی در موفقیت شغلی و تحصیلی

مقدمه

هنرهای رزمی فواید بسیاری دارند و افراد زیادی نیز به این ورزش ها علاقه دارند. از فواید این ورزش‌ها می توان فراهم نمودن امکان دفاع شخصی را نام برد. با این وجود باید توجه داشت که ورزش‌های رزمی برای دفاع هستند نه آسیب رساندن به دیگران. انجام ورزش‌های رزمی باعث سلامتی می‌شوند و از آن‌ها می‌توان به عنوان راهی برای ورزیده کردن بدن و تناسب اندام استفاده کرد، زیرا هماهنگی اعضای بدن را بالا می‌برند. در این نوع ورزش‌ها روح و جسم درگیرند. این ورزش‌ها باعث بالا رفتن استقامت بدن می‌شود و بدن به راحتی تن به خستگی نمی‌دهد. ورزش‌های رزمی باعث انعطاف پذیری بیشتر می‌شوند و اعتماد به نفس را بالا می‌برند. بعضی افراد فکر می‌کنند که ورزش‌های رزمی مانند ورزش‌های دیگر هستند و یا برای گذران وقت انجام می‌شوند، اما با انجام آن‌ها و مقایسه‌ شان با دیگر ورزش‌ها می‌توان تفاوت را احساس کرد. برای انجام این ورزش‌ها به هماهنگی جسم و روح نیاز است. برای مهارت پیدا کردن در این ورزش‌ها باید سال‌های زیادی را سپری کرد و جنبه‌های زیادی را درک کرد. به عنوان مثال در چین، سال‌هاست این ورزش‌ها انجام می‌شود و آرامش و هماهنگی بدن را بالا می‌برد. برای انجام این ورزش‌ها باید بسیار منظم بود، همچنین باید به تغذیه و شیوه زندگی توجه کرد. باید آرامش درونی داشت و از توانایی‌ها کمال استفاده را برد.

برخی اثرات ورزش های رزمی بر روی جسم عبارتند از :

1.        تقویت سیستم ایمنی بدن

2.        تقویت سیستم هورمونی و رشد و نمو بهتر

3.        دفع سموم از بدن و آمادگی بیشتر اندام‌ها برای پذیرش غذا

4.        افزایش میزان سوخت و ساز و کمک به ساختن عضله

5.        کمک به دستگاه گوارشی و تنظیم اشتها

6.        تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان

7.        تقویت رباط‌ها، تاندون‌ها و تارهای عضلانی و جلوگیری از پارگی و کشیدگی آنها

8.        افزایش ضخامت غضروفی در مفاصل

9.        از بین بردن انقباض ماهیچه‌ها

10.     کمک به هماهنگی عصب و عضله در بعضی از انواع فلج‌ها

11.     کمک به کاهش و کنترل وزن

12.     تناسب و توازن حالت بدن و زیبایی اندام

13.     نیرومندی و مقاوم شدن و عادت کردن به فعالیت،و تسکین برخی درد‌ها

14.     تقویت اعصاب و ایجاد هماهنگی بین اعصاب و مراکز عصبی، و تسکین اسپاسم‌های عصبی

ورزش رزمی نقش مهمی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها، همچون بیماری‌های کلیوی، ریوی، ارتوپدی، عفونی، عصبی، دردها و سکته‌های قلبی، سکته مغزی، چربی خون، ضعف‌های عضلانی، کمردرد و آرتریت (التهاب مفاصل) دارد. ورزش رزمی، سیستم قلبی عروقی فرد را تقویت کرده و قلب و ریه‌ها را وامی‌دارد که به طور مؤثر و کارآمد عمل کنند, در نتیجه ابتلا به بیماری قلبی  عروقی کاهش می‌یابد. مشاهدات علمی نشان دهنده این واقعیت ‌است. که افرادی که شغل آنها با فعالیت‌ جسمی روزانه همراه است، کمتر به سکتة قلبی دچار می‌شوند. شرکت همیشگی در فعالیت‌های ورزشی باعث بهبود سطح تناسب فیزیکی بدن می‌شود؛ تناسب فیزیکی می‌تواند بیماری و معلولیت ناشی از بیماری‌ قلبی عروقی ، دیابت، چاقی، و یا فشار خون را به تأخیر اندازد، کاهش دهد و یا از آن جلوگیری کند. به طور کلی ورزش منظم در افزایش کیفیت زندگی نقش مهمی دارد. ورزش رزمی حتی در پیشگیری و درمان سرطان نقش مهمی بازی می‌کند. این آثار و فواید پیشگیرانه و درمانی ورزش، در نتیجه اثرات فیزیولوژیکی آن بر جسم انسان است. مهمترین اثری که ورزش بر بدن انسان گذاشته و موجب تغییراتی در آن می‌شود، تغییرات قلبی تنفسی است.  که ورزش نقش حیاتی در این زمینه دارد.

اثرات دیگر ورزشهای رزمی را چنین می توان نام برد :

1.        افزایش تمرکز

2.        شفاف سازی ذهن

3.        افزایش مهارتهای شخصی

4.        افزایش ادب و احترام نسبت به دیگران

5.        افزایش نظم و انضباط فردی

6.        افزایش اعتماد به نفس و بالا بردن هوش هیجانی فرد

 

·      تاثیر ورزشهای رزمی بر بهبود فعالیت مغز

به هنگام انجام ورزش، در مغز آندروفین (هورمون شادی) ترشح می‌شود که باعث احساس شادی می‌شود. هنگامی که ورزش می‌کنیم از میزان هورمون کورتیزول که باعث استرس می‌شود کاسته می‌شود. اگر میزان کورتیزول بالا باشد، ایمنی بدن کم می‌شود.ورزش‌های منظم و مداوم همچنین از بروز بیماری افسردگی نیز پیشگیری کرده و می‌تواند در مراحل درمانی نیز کمک شایانی به درمان این بیماری بکند. ورزش‌های اصولی و برنامه ریزی شده سبب می‌شود تا جریان خون به مغز و ریه‌ها بیشتر شود و عمل تبادلات اکسیژن و دی اکسید کربن در مغز و شش‌ها با سرعت و حجم بیشتری صورت بگیرد.

 

ورزش رزمی در شاد شدن انسان نقش مهمی دارد. این کار اندورفین بدن  را به شدت بالا می برد ( یعنی هورمون شادی بدن ). طبق مطالعات ورزشهای رزمی حتی می توانند از شدت نشانه های افسردگی بالینی بکاهند.

ورزشهای رزمی صدمه رسیدن به عقل را به تاخیر می اندازند. این موضوع تلخ است اما حقیقت دارد که اکثر مواقع پیری می تواند به مغز انسان آسیب برساند. بیماری هایی مانند آلزایمر باعث شده در این سن به سلول های مغز صدمه وارد، آنها را از بین ببرند و یا کاری کنند که دیگر کارکردهای قبلی را نداشته باشند. هیچگاه قرار نیست تمرینات رزمی و رژیم غذایی سالم، آلزایمر را درمان کند، اما باعث می شود زوال عقل را که از سن ۴۵ سال به بعد رخ می دهد را به تعویق بیندازد. به خصوص بین سال های ۲۵ تا ۴۵ سالگی افزایش بعضی از مواد شیمیایی در مغز بر اثراینگونه ورزشها ، از انحطاط هیپوکامپ که قسمت مهمی از مغز برای حافظه و یادگیری است، جلوگیری می کند.

ورزش اضطراب را کم می کند. احتمالاً بیشتر افراد در گذشته برای کاهش اضطراب به حمام پناه می بردند اما حقیقت این است، موادی که بعد از تمرینهای رزمی در بدن آزاد شده، می توانند تا مقدار زیادی اضطراب را کاهش داده و آرامش را بازگردانند. مطالعات مختلف ثابت کرده است که ورزشهای رزمی پیوسته منجر به بوجود آمدن سلول‌های مغزی جدید، موسوم به نوروژنرز می‌شود؛ سلول‌هایی که کارکرد مغز را بهبود می‌بخشند. همچنین‌ تمرین های‌های سخت سطح پروتئین مشتق از مغز (BDNF) را در بدن افزایش داده که می‌تواند قدرت تصمیم‌گیری، تفکر و یادگیری را بیشتر کند.

ورزشهای رزمی افراد را باهوش تر می کند، فعالیت بدنی و تعریق بر اثر آن کارکرد هیپوکامپ را افزایش می دهد که در واقع مسئول حافظه و یادگیری در مغز است. مطالعات ثابت کرده که سرعت یادآوری واژگان در بزرگسالان بعد از ورزشهای رزمی به مراتب بیشتر از قبل است. اعتیادها را سازماندهی می کند، مغز در پاسخ به هر لذتی مثل ورزش، غذا، سیگار و یا حتی الکل دوپامین آزاد می کند. در واقع می شود گفت که اعتیاد اشخاص به علت عادت کردن به همین دوپامین است. ورزش حداقل در کوتاه مدت باعث شده با وادار مغز برای آزاد کردن دوپامین، ذهن را از مواد اعتیادآور منحرف کند. به اضافه اینکه انواع اعتیاد مثل اعتیاد به سیگار می تواند ساعت بدن شما را به هم بریزد، اما ورزش رزمی به هماهنگی دوباره و بازگشت آن به حالت قبل کمک می کند.

ورزشهای رزمی به خواب نظم می دهند، برای برخی از افراد یک تمرین سبک و مناسب می تواند به اندازه ی یک قرص خواب تأثیرگذار باشد. تقریباً پنج تا شش ساعت قبل از خواب ، ورزش دمای بدن را به شدت بالا برده و پس از آنکه دما به حالت معمولی باز می گردد سیگنال های بدن به مغز این است که وقت خواب رسیده است. علاوه براین فرد می تواند کار بیشتری انجام دهد، کسانی که ورزش رزمی می کنند به طور متوسط توانایی انجام کار زیادتری دارند، به همین خاطر کمتر از کارهای شخصی خود خود عقب می مانند.

این ورزشها خلاقیت فردی را بالا می برند. تحقیقات ثابت کرده که میزان خلاقیت افراد تا دو ساعت بعد از ورزش به شکل عجیبی افزایش پیدا می کند.

 

تاثیر تمرینات رزمی بر شغل

می دانیم که یکی از نتایج تنیدگی زیاد شغلی و استرس های طولانی مدت شغلی ، فرسودگی شغلی است و تحقیقات نشان می دهد که ورزش می تواند بر کاهش فشارهای روانی مؤثر باشد. در دهه های اخیر توجه به استرس های شغلی و مطالعه روی این این مقوله گسترش زیادی یافته است. زیرا همهء افراد درجاتی از فشار عصبی یا استرس را در محیط کار احساس می کنند و این واقعیت امری ملموس و انکارناپذیر در سازمان های مدرن امروزی است . واژه فرسودگی شغلی نخستین بار توسط فرید نیرگر در اواخر دهه ۱۹۶۰، زمانی که وی علائم خستگی را در کارکنان خود مشاهده کرده تعریف شد، او این پدیده را سندرم تحلیل قوای جسمانی - روانی نامید. فرسودگی شغلی با فشار، گم گشتگی نقش و ضعف عملکرد شغلی همراه است و علت آن در دو جنبه فردی و سازمانی مطرح می شود. اغلب مطالعاتی که اخیرا دربارهء فرسودگی شغلی انجام شده اند، از تحلیل های بسیار پیچیده ای برای تشخیص اینکه چگونه تغییرات عوامل فشارزای محیط کار می توانند تغییرات در فرسودگی شغلی را پیش بینی کنند، استفاده نموده اند. نظر عمومی این است که بهترین و آرمانگراترین افراد دچار فرسودگی شغلی می شوند؛ یعنی افراد دچار فرسودگی شغلی، افرادی هستند که برای رسیدن به آرمان ها و معیارهای کاری خود، بیش از حد تلاش می نمایند. اما وقتی مشاهده می کنند فداکاری ها و تلاش هایشان برای رسیدن به اهداف، کافی نبوده است. دچار فرسودگی و حتی دچار بدبینی می شوند. نظر دیگر این است که فرسودگی شغلی نتیجهء  نهایی در معرض فشارهای شغلی مزمن و طولانی مدت قرار گرفتن است. در نتیجه، فرسودگی شغلی بایستی بیشتر در بین افرادی اتقاق بیافتد که مدت بیشتری در یک شغل اشتغال داشته اند تا افرادی که به تازگی شغلی را انتخاب نموده اند.

اثرات فرسودگی شغلی به صورت علائم جسمانی (سردرد، ناراحتی های گوارشی)، علائم روانی ( افسردگی، خشم ) و علائم رفتاری ( افت کاری، غیبت) ظاهر می شوند (روسلا، ۱۹۸۷). یکی از اثرات ورزشهای رزمی، مقابله با فشارها و استرس ها است. تحقیقات بی شماری درباره شیوه های کاهش فشار روانی به کمک ورزش های رزمی صورت گرفته که اکثر آنها نشان می دهند ورزش و فعالیتهای بدنی می توانند موجب کاهش فشارهای روانی شوند. در تحقیقی اعلام شده است : ورزش های رزمی کمک مهمی در به وجود آوردن احساس تندرستی و هم چنین افزایش تحمل فشارهای روانی زندگی دارد. نیز در تحقیق دیگری تمرینات هوازی در ورزشهای رزمی را در کاهش آثار فشارهای روانی شدید و مزمن مفید دانسته شده است. در مطالعه ای دیگر مشخص شد ، حتی یک جلسه ورزش رزمی که تمرین های هوازی و بی هوازی دارد، می تواند اثرات مثبتی بر خستگی و عصبانیت داشته باشد.

همچنین نشان داده شده است که  افراد ورزشکار در رشته های رزمی نسبت به افراد غیر ورزشکار کمتر تحت تأثیر فشارهای روانی قرار می گیرند. گزارش نشان داده است که  تمرینات بدنی با تخلیه انرژی ، به افراد آرامش داده و باعث کاهش فشارهای روانی می شود . آکادمی تربیت بدنی آمریکا بر این نظر است که فعالیت جسمانی در تخلیه فشارهای روانی موثر بوده و افرادی که از نظر جسمانی آماده ترند،  بهتر از افراد کم تحرک قادرند خود را با فشارهای روانی سازگار کنند.

در تحقیقی که فشارهای روانی کارمندان زن شاغل در ادارات دولتی شهر تهران را مورد بررسی قرار داده ، یه این نتیجه رسیده اند که فشارهای روانی کارمندان ورزشکار به طور معنی داری کمتر از کارمندان غیر ورزشکار است. در پژوهشی دیگر با عنوان مقایسه استرس های کارکنان ورزشکار و غیر ورزشکار دریافته اند که ورزش های رزمی باعث کاهش فشارهای عصبی در محیط کار می شود .

در تحقیق صورت گرفته در دانشگاه ها ، یافته ها نیز حاکی از ارتباط معنی دار بین افزایش آمادگی جسمانی و کاهش خستگی عاطفی اعضای هیأت علمی دانشگاهها است . نیز در سال 1387 تحقیقی صورت گرفت که نتیجه آن  رابطه معنی داری را بین افزایش فعالیت بدنی اعضای هیأت علمی و کاهش تحلیل رفتگی آنها مشاهده شد.

·      پنج دلیل برای بهتر شدن کسب و کار توسط  ورزش های رزمی

1.      انرژی، انرژی می آفریند

صرف مقدار زیادی انرژی بدنی می تواند سطح انرژی را در کل تقویت کند. علم توضیح این پدیده در میتوکندری بدن یافت می شود. میتوکندری بخش کوچکی از سلول است که وظیفه تبدیل مواد مغذی را به انرژی به عهده دارد. ورزش بخصوص ورزش رزمی باعث افزایش تولید میتوکندری می شود. هنگامی که فرد در حال بدست آوردن یک مشتری بالقوه است و یا در کسب وکار خود تلاش می کند، ورزش رزمی باعث می شود تا انرژی لازم برای اجرای وظایف خود را به دست آورد.

2.      ورزش رزمی منجر به یک شیوه زندگی مولد می شود

هنگام مشغله کاری روزانه سعی شود، زودتر خوابیده تا خواب کافی باشد. آب بیشتر نوشیده و برای اینکه بتوان تمرینات خود را بیشتر کرد ، باید روی گرفتن مواد مغذی مناسب در رژیم غذایی خود تمرکز کرد.  همه این گزینه های سالم تأثیر زیادی در معاملات و کارکرد فرد در محل کار دارند. ورزش رزمی و بهبود عملکرد شغلی در موازات هم رشد می کنند.

3.      ورزش رزمی باعث ایجاد عملکرد شناختی می شود

ورزش کردن باعث یادگیری انضباط می شود و تحمل سختی ها را برای فرد آسان تر می کند. این نوع از یکپارچگی ذهنی به طور طبیعی باعث می شود که چالش ها در دفتر کار آزار دهنده نباشد. مطالعات همچنین نشان می دهد که ورزش رزمی  به طور مستقیم بر تمرکز و حافظه فرد تأثیر می گذارد. در واقع، یک تمرین شدید می تواند سلول های مغزی جدیدی ایجاد کند.

4.      شیوه زندگی فعال ، چشم انداز مثبت را ارتقا می بخشد

ورزش رزمی به عنوان یک تقویت کننده خلق و خو شناخته شده است. حتی می تواند به مبارزه با اختلالات طولانی مدت خلقی، مانند افسردگی و اضطراب کمک کند و در درمان علائم ناشی از استرس نیز مؤثر است. مقابله با موقعیت های دشوار در محل کار وقتی آسان تر می شود که بتوان یک دیدگاه مثبت را حفظ کرد.

5.      ورزش رزمی باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود

اعتماد به نفس باعث تفاوت بین افراد موفق و کسانی که هرگز شروع نمی کنند، می شود و هیچ چیز مانند ورزش رزمی باعث ایجاد اعتماد به نفس و بهبود عملکرد شغلی نمی شود . نکته مهم در مورد کار این است که زمان زیادی طول نمی کشد تا فرد دستاوردهای استقامت و توانایی خود را ببیند و همین ایجاد انگیزه بهتری در فردمی کند.

نقش ورزش در یادگیری

درصد زیادی از مراکز یادگیری به عنوان بخشی از برنامه‌های خود فعالیت‌های ورزشی مختلفی را انجام می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد دانش آموزانی که در ورزش و فعالیت بدنی به خصوص ورزشهای رزمی شرکت می‌کنند، در مقایسه با دانش‌آموزان کم تحرک از سلامت روانی مطلوب و بهتری برخوردار هستند. هم‌چنین ادغام ورزش رزمی در آموزش نیز می‌تواند به کاهش سطح اضطراب، استرس و افسردگی کمک کند. با این وجود، مهم است بدانید که هر ورزشی ممکن است تأثیر و نتیجه متفاوتی بر روی یادگیری داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد که مشارکت روزمره در ورزش و فعالیت‌های بدنی می‌تواند باعث افزایش سطح تمرکز شود.

1.      تاثیر ورزش رزمی بر عملکرد تحصیلی

خیلی  از افراد تصور می‌کنند که اختصاص زمان برنامه درسی به ورزش و فعالیت بدنی، بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیر منفی می‌گذارد. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که مشارکت در ورزش رزمی و فعالیت های بدنی، چه در داخل و خارج از کلاس، بر عملکرد تحصیلی و کارایی دانش‌آموزان تأثیر مثبت دارد. دانش آموزانی که در کلاس متوسط هستند اما در ورزش های رزمی می‌درخشند، عزت نفس بیشتری در خود دارند. در حقیقت، بیشتر آنها جسور تر از بقیه هستند. زیرا ورزش می‌تواند به آنها رسمیت و اعتبار بیشتری در بین دوستان خود بدهد. همه این عوامل باعث افزایش انگیزه برای درس خواندن در این افراد خواهد شداعتماد به نفس بالاتر باعث می‌شود که این افراد خیلی بهتر با چالش‌ها روبرو شده و به حل مشکلات مفیدتر بپردازند

2.      تاثیر ورزش رزمی بر یادگیری صبحگاهی

ادغام ورزش رزمی و فعالیت بدنی در کارهای روزانه جوانان، باعث افزایش توانایی در یادگیری می‌شود. هم‌چنین مهارت‌ها و دانش‌های جدید را خیلی سریع‌تر و با بازدهی بیشتر فرا‌ می‌گیرند. تحقیقات نشان می‌دهد که تمرین رزمی سبک تا متوسط، به ویژه صبح، نقش بسیار مثبتی در یادگیری دارد. تمرین صبحگاهی می‌تواند باعث شادی و نشاط بدن و در نتیجه افزایش تمرکز و حافظه شود. هم‌چنین با روحیه بهتر، یادگیری مفیدتر می‌شود. پس هرچند به مدت خیلی کم ولی تمرین رزمی همیشه لازم استخیلی افراد تصور می‌کنند که تمرین کردن در صبح، آنها را خسته می‌کند. در حالی که تحقیقات دقیقا عکس این را نشان می‌دهند. تمرین کردن در صبح بدن و ذهن شما را برای ادامه روز آماده خواهد کرد.

3.      تاثیر ورزش رزمی بر توجه و تمرکز هنگام یادگیری

مشارکت روزانه در تمرینات رزمی با سطح توجه بیشتر در کلاس‌های درس رابطه مثبت دارد. هرچه میزان فعالیت بدنی بیشتر باشد، یادگیری مطالب جدید سر کلاس بیشتر و بهتر می‌شود. علاوه بر این، هنگام دوره و مرور کردن دروس، مغزمان پردازش سریع‌تری خواهد داشت. برخی از مطالعات نشان می‌دهد دانش آموزانی که به ورزش رزمی مشغول هستند، در مطالعات خوب عمل می‌کنند. زیرا مغز آنها یاد گرفته است که گسترده تر به پردازش اطلاعات بپردازد. در عین حال گردش خون بهتری در مغز به هنگام ورزش، مخصوصا ورزش رزمی، صورت می‌گیرد. همه این موارد در نهایت موجب سبک شدن مغز ما می‌شوند. این سبکی به شما کمک می‌کند تا مطالب را راحت تر یاد بگیرید. به بیان دیگر ورزش حتی باعث لذت بردن از درس خواندن خواهد شد.

4.      نقش ورزش رزمی در مشارکت گروهی و یادگیری

مشارکت در ورزش های رزمی برای دانش‌آموزان فرصت‌های جدیدی را جهت تعامل با یکدیگر فراهم می‌کند. ترویج روابط دوستانه قوی یکی از مزایای شرکت در ورزش های رزمی است. وقتی کاری را با همراهی یکدیگر انجام دهید، بازدهی آن کار به مراتب افزایش می‌یابد. به این ترتیب هم ورزش بهتری انجام داده و هم روابط دوستانه جدیدی نیز برقرار می‌شود. مطالعه و درس خواندن گروهی یکی از بهترین روش های یادگیری است. از طرفی، در کلاس درس فضای مثبتی به خاطر صمیمیت و نشاط بین افراد ایجاد می‌شود

دانش آموزانی که در فعالیت های بدنی درسی و خارج از برنامه درسی شرکت می‌کنند، نسبت به مدرسه بیشتر تمایل پیدا می‌کنند. علاقه به محیط مدرسه و شرکت در فعالیت‌های مدرسه، باعث شکوفا شدن توانایی‌های دانش‌‌آموزان می‌شود. ورزش رزمی می‌تواند به ویژه در غلبه بر اختلافات سودمند باشد، زیرا باعث ایجاد حس مشترک هویت و هدف بین شرکت کنندگان می‌شود. وقتی انگیزه مشترکی بین دانش‌آموزان ایجاد شود، در نهایت تمرکز و یادگیری نیز افزایش می‌یابد.

5.      نقش ورزش رزمی و یادگیری در آینده افراد

تمرینات رزمی در مدارس می‌تواند دانش‌آموزان را قادر سازد تا مهارت‌ها و دانش خود را بهبود بخشند. به این ترتیب نه تنها در کلاس درس، بلکه در خانه، جامعه و شغل خود نیز به موفقیت‌های فراوانی برسند. با پیشرفت مهارت‌ها و افزایش اعتماد به نفس، دانشجویان پویا تمایل بیشتری به دنبال کردن تحصیلات عالی خود دارند. ورزشهای رزمی و فعالیت‌های بدنی به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا مهارت‌هایی را یاد بگیرند که در شغل آینده آن‌ها تأثیر به سزایی خواهد داشتهرچه اعتماد به نفس بالاتر و مهارت‌های تخصصی بیشتری داشته باشید، احتمال اشتغال به کار بهتر و پردرآمدتر نیز بیشتر می‌شود. همچنین مطالعات نشان می‌دهد دانش آموزانی که در ورزش‌های خارج از برنامه درسی شرکت می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که در جوامع پویاتر و درگیر مسائل اجتماعی و خیرخواهانه باشند.

6.      سلامت جسمانی، هدف اصلی از ورزش کردن

ورزش رزمی بهترین راه برای سلامت و تناسب اندام است. ورزش کردن موجب سلامت قلب و عروق می‌شود و خطر بیماری‌هایی نظیر آلزایمر، سکته قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از دلایل ما برای ورزش به خصوص تمرینات رزمی این است که با افزایش سن، افرادی که به صورت مداوم ورزش می‌کنند، فعال‌تر از هم سن و سالان خود خواهند بود و همچنان از قدرت تفکر خود بهترین استفاده را خواهند داشت. از آنجا که بیشتر دانش‌آموزان به ورزش‌هایی که دوست دارند می‌پیوندند، پس مجبور هستند این کار را بیشتر انجام دهند. انجام مکرر فعالیت بدنی در کارهای روزمره کودکان، با کاهش خطر قلبی و عروقی در بزرگسالی همراه است. مشارکت در فعالیت‌های بدنی متنوع، همچنین با مصرف کمتر سیگار و مواد مخدر و الکل ارتباط مثبتی دارد.

7.      نقش ورزش رزمی در سلامت روان و یادگیری

انجام ورزش‌های هوازی دو یا سه بار در هفته بسیار مفید می‌باشد. اما به مقدار کمتر هم می‌تواند تأثیر مفید خود را داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد دانشجویانی که در ورزش و فعالیت بدنی شرکت می‌کنند، در مقایسه با دانشجویان غیرفعال از سلامت روانی مطلوبی برخوردار هستند. فعالیت بدنی در ورزشهای رزمی  می تواند با تقویت احساس ایمنی، تقویت ارتباطات و اهداف مشترک، سلامت روان را تحت تأثیر قرار دهد. در نهایت تمامی این اتفاقات منجر به حالات بهتر جسمی و روحی و روانی می‌شوند. قرار دادن ورزش در برنامه آموزشی نیز می‌تواند به کاهش سطح اضطراب، استرس و افسردگی و افزایش کیفیت مطالعه کمک شایانی کند. دانش‌آموزان با تحرک کافی معمولاً دارای سطح بالاتری از اعتماد به نفس و عزت نفس هستند.

در پایان باید یادآور شد که هنرهای رزمی می‌تواند بیشتر تبدیل به یک شیوه زندگی شود تا یک ورزش. چرا که تأثیرات هنرهای رزمی بر روی انسان فرای کلاس‌ و خارج از باشگاه خواهد بود. خصایص فیزیکی بسیاری می‌تواند به این طریق بهبود یابند. از جمله: قدرت عضلات، استقامت در برابر خستگی، افزایش انعطاف بدنی و جریان خون بهتر در بدن.

همانطور که قبلاً نیز گفته شد در هنرهای رزمی چیزهائی بیش از مهارت‌های فیزیکی اموزش داده می‌شود و فرزندانمان احترام و اعتماد به ‌نفس بیشتری پیدا خواهند کرد. با وجود آنکه هنرهای رزمی ورزش تیمی و گروهی نیست اما می‌توانند مهارت‌های مهمی را در این زمینه آموزش دهند. همچنین فرد مهارت‌هائی چون صبوری و انضباط را کسب خواهد کرد که می‌تواند بر عملکرد وی در منزل، مدرسه و اجتماع و محل کار نیز تأثیر مثبت داشته باشد.به‌علاوه هنرهای رزمی به هنرجوی خود مفهوم احترام را آموزش می‌دهد و این موضوع را خصوصاً در کودکان می توان به خوبی مشاهده کرد. این بسیار مهم است که مربی تنها روی توسعه و بهبود جنبه فیزیکی هنرهای رزمی در افراد تمرکز نمی‌کند، مصاف آنکه به آنها بایستی به صورت غیرمستقیم رفتار صحیح و احترام را نیز آموزش دهد.

 

منابع :

1.        بشارت زاده . محمدعلی ( 1395 ) ، بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس سبک های مقابله با استرس ورزشی

2.        رضازرین آبادی .حسن ( 1393 ) ، نقش تمرینات رزمی صبحگاهی در ارتقای آمادگی جسمانی و رزمی کارکنان ستاد ناجا

3.        سامانی . موسی ( 1394 ) ، دلایل یادگیری هنرهای رزمی در کودکان

4.        سلطانی ، امیرعلی ( 1394 ) ، بررسی نقش ورزشهای رزمی بر فرسودگی شغلی کارمندان در یاسوج

5.        شاهنوشی . مصطفی ، قاسمی ، نعیمه ( 1389 ) ، بررسی علل گرایش دختران به ورزشهای رزمی

6.        طلایی و همکاران ( 1389 ) ، تاثیر تمرینات رزمی بر هوش هیجانی نوجوانان

7.        صاحب الزمانی . منصور ، پیرنیا.رامین ( 1395 ) ، مروری بر آسیب شناسی ورزشهای رزمی در ایران

 

سی فو آرمین قوکاسیان.شهریور 1401

وو وی
سی فو قوکاسیان

هنرهای رزمی. موفقیت شغلی. اعتماد به نفس. تقویت حافظه.ورزش کردن