وو وی تائو

وینگ چون

ووشو

جزئیات بلاگ

سیو نیم تائو (ایده کوچک)
5209 1/3/2024 10:55:28 AM

سیو نیم تائو(روش ایده کوچک)

سیونیم تائو اولین فرم بدون سلاح سبک وینگ چون و نوع تکامل یافته آن، وو وی کونگ فو است. سیو نیم تائو نه تنها سر آغاز آموزش کونگ فو، بلکه پایه مهم آن است. هنگامی که ما شروع به آموختن زبان انگلیسی می نماییم، ابتدا 26 حروف الفبای آن را می آموزیم و چنانچه نتوانیم این حروف را تلفظ نماییم، هرگز انگلیسی ما خوب نخواهد بود. اهمیت این فرم در کونگ فو بمانند همان اهمیت الفبا در زبان انگلیسیست. هنرجو بوسیله این فرم مبانی کونگ فو را می آموزد. این فرم در طی چند صد سال اخیر دچار دگرگونی و اصلاحاتی بوده است. اما چنین تصور می شود که این فرم توسط استایل های درنا و مار کونگ فو بوجود آمده باشد. فرم همراه با دگرگونیهای سبک وینگ چون تکامل یافته است. المانِ مار بیشتر در "یون کای سان وینگ چون" در فوشانِ چین دیده می شود، به طور نمونه در وینگ چونِ ایپ من که توسط وی و جانشینانش در فوشان و بعدها در هونگ کونگ باز ساماندهی گردید.

دیگر سیستم های دو دست در سیستم وینگ چون چام کیو (به معنای پلِ جان پناه) و بیو جی (به معنای انگشتانِ پیش یا فرو رونده) هستند. سیونیم تائو پایه ایست برای کسانی که سفرشان به وینگ چون و کونگ فو را آغاز می کنند. استاد ایپ من تمرین فرم سیو نیم تائو را بصورت زیر شرح می دهد:

در سیو نیم تائو (ایده کوچک)، ایده ها و موضوعات روزانه مانند پول، کار، تنفر، عشق و ... تا کمترین حد خود کمرنگ و حتی ناپدید می گردند، طوری که تمرین کننده تنها روی تمرین خود تمرکز خواهد داشت.

سیو نیم تائو یا سیل لیم تائو داری سه بخش و 108 حرکت می باشد. هر بخش کوچک دارای هدف خاص خود است، و مفهوم ویژه خود در کاربرد.

اهداف و فواید سیو نیم تائو

شماری فواید کلیدی در آموزش سیو نیم تائو وجود دارد. برجسته ترین آنها به شرح زیر می باشند:

·         قوی کردن پاها از طریق شکل استقرار

·         آموزش تکنیکهای کلیدی کونگ فو به هنرجو

·         آموزش چگونگی تولید یا توقف تولید انرژی به هنرجو

·         کمک به هنرجو برای درک اصول کلیدی مانند کارکرد حرکت و خط مرکزی

ساختار فرم

نخستین بخش، تمرینِ نیروی پایه ای بوسیله کشش و رهاسازی بازوان و دستان است. قدرت از طریق پوزیشن های میانی دست مانند تان سائو، فوک سائو و وو سائو ساخته و توسعه داده می شود. اگر می خواهید عملکرد خوبی در کونگ فو داشته باشید، باید نخستین بخش سیونیم تائو را به منظور کسب قدرت و نیروی پایه ای بکار گیرید. هیچ میانبری وجود ندارد، وقتی که حرکات فرم فرا گرفته شد، باید بطور جدی و مستمر به منظور آموزش قدرت و نیروی پایه ای تمرین شوند. هر تمرین کننده کونگ فو می داند هنگام تمرین بخش اول سیونیم تائو، باید آن را با آهستگی انجام دهد. برای فراگیری قدرت و استحکام، شخص باید جدی باشد، و برای جدی بودن باید آهسته باشد.

بخش دوم، آموزش چگونگی استفاده از قدرتیست که در بخش نخست ساخته شده است. در وینگ چون کونگ فو، قدرت و توان، نیمه نرم، نیمه سخت بکار گرفته می شوند. این موضوع براحتی در هنگام پرتاب یک مشت قابل مشاهده است، دست شما بصورت سریع حرکت نموده اما در عین حال عضلات ریلکس هستند، این بخش نرم کار است. اما درست پیش از برخورد با حریف، عضلات دست شما در یک آن منقبض می شوند، این بخش سخت کار است. این باعث توسعه انرژی جنبشی دستان و بدن شما در هنگام اعمال بر روی نقطه هدف است، بدون اینکه تعادلتان بهم بخورد. در هنرهای رزمی چینی، این تولید/ توقف انرژی به "گینگ" تعبیر می شود.

سومین بخش، آموزش پوزیشن درست در حرکات دست و بازوست، و ایجاد حافظه عضلانی. حرکات شامل پاک سائو، تان سائو، گائون سائو، هوئن سائو و بونگ سائوست. تمرین کننده می بایست بر روی اجرای درست هر حرکت تمرکز نماید.

" اگر شما ذهنتان را هنگام تمرین پاکسازی کنید آن بهترین کار است. وقتی شما بتوانید بر روی آنچه که انجام می دهید تمرکز نمایید، هیچ چیز نمی تواند مزاحمتان شود "

هو کام مینگ

این فرم را می توان ترکیبی از حرکت و مراقبه تنفسی دانست. این فرم تمرکز هنرجویان را افزایش می دهد. این فرم دارای سه ویژگیست: ۱- نیاز به زور زدن یا استفاده از نیروی زیاد نیست ۲- قویترین ساختار را با مصرف کمترین انرژی داراست ۳- موجب آزادسازی نیروی ذهن می شود. یادگیری سیونیم تائو شامل سه مرحله است:

نخست فرد می بایست تمامی عضلات بدنش را رها یا ریلکس کند. سپس باید درون ستون فقرات خود روح دمیده تا آن را راست نگه  دارد. منقبض کردن عضلات مقعدی نیز می تواند به یکپارچگی ساختار سایر اعضای بدن کمک کند.

در مرحله دوم، تمرین باید در یک وضعيت کاملا رها انجام گیرد. وقتی شخص کاملا با حرکات آشنا باشد، هر حرکت را باید با این ذهنیت که در آغاز و هنگام انجام حرکات نباید به درست یا نادرست بودن آنها فکر کند، انجام دهد. او باید مطمئن گردد که هر حرکت با ذهن آغاز می شود نه عضلات.

پس از آموختن دو مرحله بالا، اکنون نوبت به تمرین مهمترین بخش سیونیم تائو می رسد و آن یادگیری چگونگی رها سازی نیروی ذهن و فراگیری واکنش ناخودآگاه در مبارزه است.

بیان این نوع از تکنیک بر روی کاغذ مانند خلق یک تئوري بدون تجربه است. باور این تکنیکها بدون تجربه آنها دور از ذهن است. خوشبختانه به کمک تماشای ویدیوهای آموزشی شخص هنرجو می تواند به درک بالایی از تکنیکها برسد.

چهار نکته اساسی در مورد سیونیم تائو به شرح زیر است:

* ساختار حرکات

*  لزوم کنترل حرکات توسط ذهن

* وارد کردن نيروى ذهن

*تئوری خط مرکزی

* ساختار حرکات

الف) مفهوم اساسی، بکارگیری حرکت دایره ای برای تولید نیرو و همچنین تحمل نیروی خارجی است. این ناشی از این واقعیت است که هر چیز با جرم یکسان، در حالت دایره ای می تواند نیروی خارجی شدیدتری را تحمل نموده، با صرف انرژی کمتر، نیروی محرک بیشتری تولید نماید. استفاده کاربردی آن این است که بگذاریم مچ حریف با  لبه داخلی یا خارجی این دایره تماس برقرار کند. مثلا در فوک سائو استفاده از لبه خارجی دایره برای تماس با مچ حریف است.

ب) استفاده از خط مستقیم بعنوان پایه اعمال نیرو در زمان حمله. شعار وو وی کونگ فو: "کوتاه ترین فاصله بین دو نقطه یک خط راست است" براستی کاربرد مبانی خط راست است. این یعنی بکارگیری همزمان سرعت و قدرت برخورد. در یک مبارزه واقعی، سرعت و قدرت بالای برخورد مهمترین چیز است.  فاصله کوتاه برای کم کردن زمان حمله است در حالیکه حمله بر روی یک خط مستقیم نیروی برخورد را افزایش می دهد. ترکیب یک فاصله کوتاه و یک خط مستقیم نتیجه اش می شود: سرعت بالا و یک مشت سنگین. پ) مهارت کمتر بیان شده استقرار (یی چی کیم یونگ ما) بخوبی بیانگر مهارت تمرکز نیروی برخورد است. بخاطر طرز قرارگیری در این حالت، نیروی برخورد می تواند در محور مرکزی بدن یا حتی مرکز ثقل آن تمرکز یافته بطوریکه هر حرکت وزن کل بدن را پشت سر خود داشته باشد. از آنجایی که زانوها اندکی خم بوده و حالت فنری دارند، فرد می تواند نیروی دست حریف را به زانوان خود منتقل نماید. این عمل می تواند بار را از روی بازوان فرد برداشته توانایی مانور آنها را افزایش دهد.

*  لزوم کنترل حرکات توسط ذهن

چنانکه از معنیش بر می آید (ایده/ فکر کوچک)، پدیده ایست که از ذهن بر می آید. از این جهت وقتی که فرد به مرحله ای از آشناییش با این فرم می رسد که همه حرکات را بدرستی انجام می دهد، دیگر نیازی نداید که جلوی آینه تمرین کند برای اینکه ببیند حرکات را درست اجرا می کند یا خیر. برای اینکه تمرکز بر روی حرکات دچار خدشه نشود، فرد باید از ذهن خود برای اجرای حرکات بهره ببرد. بعد از تمرینهای بسیار، او باید قادر باشد براحتی حرکات را بوسیله ذهن و نه نیروی ارادی عضلات انجام دهد.

* وارد کردن نيروى ذهن

در سیونیم تائو وقتی فرد مرحله تقلید حرکات و انجام آنها توسط ذهن را پشت سر گذاشت، او باید نیروی ذهن را به دست و پاهایش وارد نماید. "نیروی ذهن" یک نیروی نامرئیست. اگر از زاویه دیگری بدان بنگریم، آن نیروییست که در هنگام تمرکز ذهن خلق می شود و مشابه چی کنگ است. وقتی که فرد به مرحله تولید نیروی ذهن رسید، می تواند وجودش را حس کند. نیروی ذهن به هرجای بدن که برود نیروی آن قسمت بدن افزایش می یابد و هر حرکت آن فنروار و سرشار از انرژیست. در مبارزه، از آنجایی که فرد قبلا توانایی جذب ضربه و واکنش به حریف را کسب نموده است، قادر است حرکت مناسب را بصورت کاملا خودکار و بدون فکر کردن بکار گرفته، بر این پایه بهترین نتایج را در زمینه دفاع و حمله بدست آورد.  

*تئوری خط مرکزی

خط مرکزی هر جسم در واقع در برگیرنده مرکز ثقل آن جسم است. مرکز ثقل نیز به نوبه خود در برگیرنده و نماینده وزن کل جسم است. بدیهی است که یک جسم در قالب شکلهای مختلف دارای مراکز ثقل متفاوت می باشد. حرکات پایه ای سیونیم تائو بر اساس مرکز ثقل همراه با خط مرکزی بدن فرد پایه ریزی شده اند. حرکات تان سائو و فوک سائو از خط مرکز بدن به سوی جلو صورت می گیرند. این به معنای بکارگیری مرکز ثقل بدن برای حرکت به جلو و در نتیجه تمرکز کل وزن بدن در جریان حمله است. بونگ سائو که حرکتی از پایین به بالاست، مرکز ثقل بدن را با یک شیب، و در نتیجه همزمان به سمت جلو و بالا حرکت می دهد.

گارن سائو (وینگ چون) و برش رو به پایین آن، مرکز ثقل بدن را با یک شیب، و در نتیجه همزمان به سمت جلو و پایین حرکت   می دهد. بر این پایه چنانچه کسی در زمینه اصل پایه ای مرکز ثقل به استادی برسد، حریفش باید حمله ای را دریافت کند که وزن کل بند پشت سر آن است. این استفاده از وزن بدن در مبارزه، ایده اصلی سیونیم تائوست.

توضیحات بالا تنها تئوری پایه ای سیونیم تائوست و شامل مهارتهای ویژه نمی شود. اما به هر روی اگر شما سیونیم تائو را در چارچوب تئوری فوق الذکر تمرین نموده و به سطوح ذکر شده دست یابید، قادر خواهید بود نیروهای زیاد را تحمل نموده قدرت فوق العاده را بدون بکارگیری نیرویلات عض تولید نمایید. کسی نمی تواند این را تجسم نماید بدون اینکه خودش عملا آنرا تجربه کرده باشد.

جهت شناخت واقعی سیونیم تائو و درک نیروی آن، فرد می بایست سیونیم تائو را مکررا و با پشتکار طی یک زمان دراز تمرین نماید.

ترجمه و اقتباس:

امین زندی، شاگرد کوچک سی فو شایان فر/ وو وی کونگ فو

وو وی
وو وی
امین زندی

وو وی کونگ فو .سی فو شایان فر. وینگ چون. تئوری خط مرکزی. نیروی ذهن. چی کنگ. مرکز ثقل. بیوجی. چام کیو