وو وی تائو

وینگ چون

ووشو

جزئیات بلاگ

Myofascial Release
5209 10/20/2024 1:51:54 AM

رهاسازی مایوفاشیال

رهاسازی مایوفاشیال یکی از تکنیک های ماساژ است. رهاسازی مایوفاشیال توسط خود فرد نیز همانند اصول رهاسازی مایوفاشیال عمل می کند بدون اینکه به نفر دومی نیاز باشد. رهاسازی مایوفاشیال توسط خود فرد بعنوان یک روش توانبخشی و بهبودی بعداز تمرین و فعالیت های بدنی انجام می شود. این روش را می توان با اعمال فشار به بافت همبند به روش های مختلف به عنوان مثال : با توپ تنیس، باندهای الستیکی، فوم های غلتان در ابعاد و اشکال مختلف انجام داد. فوم غلتان یک روش برای انجام رهاسازی مایوفاشیال است که در آن با استفاده از یک غلتک به عضلات بدن فشار اعمال می شود. رهاسازی مایوفاشیال توسط خود فرد با استفاده از فوم رولر یکی از روش های درمانی برای کاهش درد عضلانی، بهبود آسیب های عضلانی بعد از ورزش و همچنین افزایش انعطاف پذیری و دامنه حرکتی مفاصل است که امروزه مورد توجه بسیاری از درمانگران، ورزشکاران و مربیان قرارگرفته است. فوم رولرها در انواع مختلفی مانند: گرید، چند سطحی، صاف، ارتعاشی، غیر ارتعاشی و غیره در دسترس هستند.

مکانیسم اثر فوم رولر بر درد

اثر فوم رولر بر درد به مکانیسم های بیومکانیکی، فیزیولوژیکی و عصبی نسبت داده می شود. به دلیل فشار ثابت بر روی بافت نرم از طریق فوم رولر، احساس درد سرکوب و تحمل کشش از طریق سیستم تعدیل کننده درد افزایش می یابد. افزایش دمای خون با حذف مواد زائد، فعال شدن گیرنده های پوستی از طریق مسدود کردن محرک درد  و همچنین کاهش سطح کورتیزول و افزایش سطح دوپامین و سروتونین پس از آزادسازی بافت نرم، می تواند از دلایل کاهش درد باشد. پژوهش های صورت گرفته نشان داده است که فوم رولر از طریق کاهش ادم، افزایش جذب لاکتات، افزایش جریان خون در عضلات، کاهش تولید پروستاگلاندین و کاهش التهاب، کوفتگی تأخیری عضلانی را کاهش می دهد.

مکانیسم اثر فوم رولر بر دامنه حرکتی مفصل

اعمال فشار به عضلات و فاشیا برای بازگرداندن طول ایده آل، تحریک گردش خون موضعی بهتر و افزایش دامنه حرکتی از اهداف رهاسازی مایوفاشیال توسط خود فرد است. افزایش دامنه حرکتی پس از رهاسازی مایوفاشیال با استفاده از فوم رولر به دلیل تغییر در خاصیت تیکسوتروپیک فاشیای اطراف عضله است. علاوه بر تغییر در خواص تیکسوتروپیک. فاشیا، فشار ثابت و شدیدی که بر روی بافت های نرم اعمال می شود، می تواند گیرنده های پوست را بیش از حد تحت فشار قرار دهد و احساس درد را مهار یا به حداقل برساند و در نتیجه مقاومت در برابر کشش را افزایش دهد.

 مکانیسم اثر فوم رولر بر انعطاف پذیری بافت

 پژوهش های صورت گرفته نشان می دهد که اصطکاک بین فوم رولر و بافت باعث گرم شدن فاشیا می شود و در نتیجه برخی از چسبندگی های فیبری شکسته می شوند که بازیابی انعطاف پذیری بافت نرم را به دنبال دارد. فوم رولر می تواند با ریکاوری فاشیا به دلیل اصطکاک ایجادشده بین فوم رولر و بافت نرم و از بین بردن چسبندگی گره های فاشیا، کشش بافت نرم و انعطاف پذیری را افزایش دهد.


وو وی
sifu shayanfar

رهاسازی بافت همبند. فوم رولر. انعطاف همسترینگ